Thursday 23 August 2012

Pengalaman Ujian Lesen Memandu Kereta


23hb Ogos 2012, hari yang sangat mendebarkan bagiku. Maklumla, hari ni dah nak ready menghadapi Ujian memandu JPJ, lesen D -Kereta. Hampir 1 setengah bulan ku belajar drive..akhirnya, detik menjelang juga.

Sepanjang malam tu aku tak dapat tidur nyenyak, maklumla asyik fikir, mampu ke tak aku lulus esok hari ni? hmm.. aku berdoa2 jak..kejap tidur, kejap bangun, last2 tertidur la juga..Haha.
Jam 5.30 pagi tu aku dah bangun, siap2 mandi..pergi sarapan..Berdoa dulu, minta berkat. Sebelum jalan pukul 7.00 pagi tu, aku minta restu la dgn mak & bapa aku. Semoga berjaya, kalo tak, mmg rugila bayar mahal2 nak tempah ujian memandu lagi, dahla bapa aku yang sponsor, kesian dia kalo terpaksa bayar. Sebab tu aku berazam mau lakukan sebaik yang mungkin hari ni. Sepanjang perjalanan, aku berdoa dalam hati, moga diberi ketenangan dan keyakinan diri.

Pukul 7.50 pagi, aku dah sampai di Serian. Tunggu punya tunggu cikgu aku, masih juga belum sampai. Kira-kira jam 8.20 pagi, baru anak dia datang, bawa kami yang seramai 3 orang ni utk menempuhi cabaran ni. Haha.. Sampai ja ke Institut Memandu Gedong, dah ada orang berkumpul kat sana. Makin berdebar2 pula hati aku nie.. Sabar..sabar..Yakin boleh.. Cuba pujuk2 diri. Ada kawan aku sorang ni dah rasa takut2. Cara terbaik kalo korang nak ujian JPJ ni, sementara tunggu, bagus korang berborak2 ngan kawan2 dulu, at least tak la rasa nervous sangat. Kalo senyap2 ni, memangla nervous. Sambil tu, berdoa juga la dalam hati.

Tak lama pas tu, cikgu aku datang, dia suruh kami test2 bawa kereta dia dulu..Bukit, parking site & 3 penjuru..Bagi aku, memang bukit ni la yang aku takut sikit. Sebelum belajar ni, kadang2 lancar kadang2 tak lancar, mcm ne la hari ni kot.. Amen.. Harap2 la berjalan dengan lancar. Hari mendung jak, mcm nak hujan. Pegawai JPJ belum juga sampai. tunggu punya tunggu, pukul 10.30 pagi, datang juga la mereka. Makin nervous pula rasanya. Sampai jak sesi pendaftaran, aku dapat no.giliran 20 lebih mcm tu la. Agak2 jak, sebab tak diberi nombor. 
 Gambar Hiasan jak ni..

Tak lama pas tu, pegawai JPJ tu dah ready. Dia bagi taklimat sikit, aku tgok JPJ ni takla mcm garang. Syukur, tenang sikit hati. Masih dalam mode raya kot. Haha. Dia dah awal2 pesan pasal bukit ni, " Hati2 dengan bukit ni, sinila orang selalu terkandas. Buat yang terbaik. Yakin pada diri.. " 

Dah, semangat la jadinya. Haha.. Sorang demi sorang kena panggil, ada yang dapat lepas bukit tu, mmg happy jak muka. Ada yang undur tu, siap hempas2 lagi stereng kereta tu. Haha. Tak lama pas tu, nama aku dipanggil. TERSENTAP!! Menggelabah dah jadinya. Tenang..tenang. AKu masuk la ke dalam kereta nombor 1, sambil bercakap2 dengan kereta. "Buat yang terbaik ya..lol" Aku jalanla menuju ke bukit. Ingat, jangan kurang tayar tu, biar lebih sikit dari garis kuning, then korang turunkan sikit, kalo dah cun, tarik handbreak. Aku tak angkat tangan dulu, bila JPJ tu kata cun, baru angkat tangan. Selamat la sikit. Haha..Kalo tak cun, korang dah angkat tangan, dah leburla. Hancur berkecai. Terpaksa booking lagi.

SYUKUR!! 
Dapat juga lepas bukit..Haha.. Angin dah bertiup kencang dah.. Hari nak hujan. Masuk jak kat tempat parking, aku kena tegur JPJ tu, nervous, maklumla lupa pakai seat belt. Dah, menggelabah lagi, pakai ja. Nasibla dia sporting jak. Syukurla, dapat juga aku lepas ujian parking & 3 penjuru ni. Aku pergi pondok penjaga, ambik result kat pegawai tu. YEAYY!!! Tersangat happy. 



Tapi masih ada cabaran lagi, bahagian jalan raya ni. Lagila aku risau, maklumla baru 1 kali jak cikgu aku ajar di jalan raya. Tak tau kenapa. Asal belajar jak, mesti jak kat litar. Sabar jak la. Yakin boleh, aku guna pengalaman memandu kereta bapa aku jak..Haha..

Kami diberi rehat selama 1 jam. Siap2 makan la dulu, lepak dengan geng2. Ada kawan aku perempuan ni, kecewa dah dia kandas di bukit tadi, nyaris jak dia lemah semangat nak teruskan di ujian jalan raya ni. Apalagi nak bagitau cikgu nanti, gerenti kena marah. Maklumla, cikgu aku ni garang sikit. Kalo tak dapat, habisla kena BOM! Salah satu sebab aku nak lulus ujian memandu ni la, maklumla, dah tak sanggup kena BOM lagi..Haha.. Aku bagi sokongan jak kat dia. Tepat jam 1, dah ready2 dah. Tunggu di port menunggu. Pegawai JPJ datang lewat 15 minit. Hujan dah lebat turun, ada juga rasa risau ni. Moga2 hujan ni membawa berkat. Last2, pegawai JPJ tu bincang ngan kamiorang untuk pendekkan laluan perjalanan, guna jalan shortcut, maklumla hari hujan. Aku apa lagi, sangat happy la. Haha..Tenang punya tenang tunggu giliran, akhirnya nama aku dipanggil. Berdoa lagi dalam hati.

Aku masuk dalam kereta, beri salam ngan pegawai tu. Pegawai ni yang jaga bukit tadi, yes!! Happy pula, maklumla dia ni yang sporting sikit, muka pun takla garang. Sepanjang perjalanan, aku senyap jak.Sampai jak kat bulatan kecik, tetiba kereta..lori..hmm..sesak betul. Risau aku dah tunggu ni, time aku nak lalu bulatan ni, ada kereta ni lalu, dahla tak bagi signal, terus jak lalu. Hmm. Terus pegawai JPJ tu tekan brek, dia tak suruh aku jalan dulu. Aku dah nervous, aku tengok dia tulis2 sesuatu atas kertas tu, jangan2 aku gagal ni. Hmm.. Lemah dah sikit semangat ni.Last2 dia suruh jalan juga, balik ke tempat menunggu tadi, apa la agaknya keputusan aku. Akhirnya... 


YEAY!!! Aku dapat 20/20. Tak sangka. Aku terus ucap terima kasih kat JPJ tu. Sempat lagi bersalaman ngan dia. Haha.Keluar dari kereta tersenyum lebar. Yes!! Akhirnya, impian aku berjaya juga. Sepanjang perjalan balik ke rumah, aku cerita2 ngan bapa aku pasal pengalaman aku tadi. Syukurla. Sangat exited rasanya. Haha.



Kepada yang nak menduduki ujian memandu tu, semoga berjaya. Apa yang penting ialah latihan yang cukup serta sokongan dan doa daripada ibu bapa. Kalo gagal tu jangan putus asa, kerana kegagalan la kita dapat membaiki kelemahan diri. Memangla duit terpaksa keluar lagi, tapi apa boleh buat kan. Lesen P ni memang mahal la konon..Hehe.. Yakin boleh, korang pasti berjaya juga tu nanti.

No comments:

Post a Comment